Gdańsk, 24 listopada 2018

 

 

PROTOKÓŁ JURY

XX OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU SZTUK AUTORSKICH I ADAPTACJI

WINDOWISKO 2018

 

Jury w składzie:

Paweł Szkotak

Adam Nalepa

Piotr Łukawski

 

po obejrzeniu w dniach 23 i 24 listopada 2018 siedmiu spektakli konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska – Gdańskie Stypendium Teatralne dla najlepszej reżyserki festiwalu, w wysokości 8000 zł otrzymuje Rita Jankowska ze Stowarzyszenia Zróbmy Sztukę za spektakl „Trafiło je”.

 Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego GRAND PRIX, w wysokości 4000 zł, za spektakl „Raport Panika” otrzymuje Arti Grabowski.

Nagrodę Dyrektora Gdańskiego Archipelagu Kultury dla najlepszej aktorki festiwalu w wysokości 1000 zł otrzymuje Marta Grygier za kreację w spektaklu „Kamica’79”.

Nagrodę Dyrektora Gdańskiego Archipelagu Kultury dla najlepszego aktora festiwalu w wysokości 1000 zł otrzymuje Błażej Tachasiuk z Chojnickiego Studia Rapsodycznego za kreację w spektaklu „Kazanie XXI”.

 

 

XX Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO 2018

 

23-24 listopada 2018 - Teatr Wybrzeże - Gdańsk

 

 

 

piątek 23.11.2018

17.00 Uroczyste otwarcie XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO 2018 - foyer
17.15 -18.15  Arti Grabowski  „Raport Panika” - Sala Prób Hebanowskiego
18.30-19.30 Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę „Trafiło je" – Scena Stara Apteka
19.45 -20.50 Kompania Teatralna Mamro „Teatrowcy"- Sala Prób Hebanowskiego
21.00- 22.00 Gość Festiwalu: Teatr Przebudzeni „Istny Cyrk” - Scena Stara Apteka  Prezentacja w ramach Nagrody Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska dla Najlepszego Reżysera Festiwalu Windowisko 2017.

sobota 24.11.2018
16.00 - 16.45 Teatr From Poland - „Rok 1913”- Scena Stara Apteka
17.00 - 18.00 Marta Grygier - „Kamica'79” - Sala Prób Hebanowskiego
18.30 - 19.15  Chojnickie Studio Rapsodyczne - „Kazanie XXI”-  Scena Stara Apteka
19.30 - 20.30 Teatr Przedmieście - „Kroniki Podwórkowe" - Sala Prób Hebanowskiego
21.00-22.00 Gość Festiwalu: Premiera Gdańska - Agnieszka Przepiórska – „Kocham Bałtyk” -  Scena Apteka
22.15 Ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród – foyer

 

------------------------------

wstęp:

bilet na pojedynczy spektakl: 10 zł

karnet całodniowy na spektakle konkursowe: 30 zł

bilet na spektakl gościnny: 15 zł

organizator: Winda – Gdański Archipelag Kultury

 

========================================================================

 

Pragnę Państwu przedstawić spektakle, które zakwalifikowały się do etapu prezentacji,

XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji WINDOWISKO 2018,

odbywającego się 23/24 listopada 2018 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku:

 

windowisko 2018 czarno biale2

Biały Teatr - "Zbrodnia"

Teatr Przedmieście - „Kroniki Podwórkowe"

Marta Grygier - „Kamica'79”

Arti Grabowski  - „Raport Panika”

Teatr From Poland - „Rok 1913”

Chojnickie Studio Rapsodyczne - „Kazanie XXI”

Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę - "Trafiło je"

Kompania Teatralna Mamro - "Teatrowcy"

 

Serdecznie gratuluję, jednocześnie dziękując za dużą ilość nadesłanych zgłoszeń.

 

 Fundacja Inkubator Kultury „Kulmiasto" prezentująca spektakl „Bez Przesady"  zrezygnowała z udziału w festiwalu z przyczyn technicznych niezależnych od organizatora.

Organizator postanowił zaprosić w to miejsce Biały Teatr ze spektaklem " Zbrodnia"

 

Z wyrazami szacunku

Tomek Kobiela

Dyrektor Festiwalu

 

 

=====================================================================================================

 Opis spektakli:

Arti Grabowski – „Raport Panika“

Scenariusz: Arti Grabowski

Reżyseria: Marek Kościółek

Technika: Piotr „Jaszczur” Śnieguła

W roli głównej: Arti Grabowski

 

„Raport Panika“ to monodram nagrodzony główną nagrodą im. Zygmunta Duczyńskiego Festiwalu OFF Kontrapunkt w 2018 roku. Spektakl kolażowo oparty jest na motywach „Dziennika panicznego” Rolanda Topora oraz tekstach własnych. Każda scena wprowadza widza w paniczne manowce narodowej tożsamości, oceany frustracji i paranoicznych fobii. Autoironicznie wytyka polskie przywary i słabości. Arti rozprawia się również ze sobą, dumą patriotycznego frustrata, egocentrycznymi skłonnościami; szuka źródeł narodowych infekcji; ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku tolerancji. Na koniec serwuję lekcję „Bon ton”, boleśnie wytyka widelcem brak zasad etykiety, kindersztuby i empatii ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem.

 

Arti Grabowski - nieskrępowana ograniczeniami, dualistyczno-periodyczna osobowość twórcza. Nomadyczne, niesubordynowane zwierzę performatywne uodpornione szczepionką absurdu, dystansu i entuzjazmu. Społecznik, pasjonat biegów górskich oraz wszelakich aktywności psychofizycznych. Lubieżnik kulturalny, furiat nafaszerowany spontanicznym romantyzmem oraz ascetycznym estetyzmem. Miłośnik minimalizmu, artystycznych przewyższeń, kulinarnych przeciążeń, nietuzinkowych fetyszy, herbaty matchy, okrzemków a nade wszystko Nosaczy Sundajskich. Po drugiej stronie: dr hab., kierownik Pracowni Sztuki Performance, Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Autor ponad 200 akcji, performance, spektakli prezentowanych na festiwalach, biennale i przeglądach sztuki na całym świecie. Kurator Międzynarodowych Dwubiegunowych Spotkań Performerów w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

 

 

Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę  - „Trafiło je” – spektakl na 100-lecie praw kobiet

scenariusz i reżyseria: Rita Jankowska

muzyka: Agnieszka Szydłowska

akordeon: Paweł Ratajek

„Trafiło je” - spektakl muzyczny na 100-lecie Praw Kobiet - to nowe spojrzenie na kobietę, jej doświadczenia i prawa, z których pierwszym jest prawo do własnej emocjonalnej przestrzeni. Przestrzeni, w której jest miejsce na miłość i rozpacz, piękno i starość, zgodę i obłęd. To spektakl o prawie do mówienia o krwi, mleku, poświęceniu i odmienności.
Kluczowy jest w nim udział dużej grupy aktorów z wolnego naboru, w różnym wieku, z różnych środowisk, z różnym doświadczeniem teatralnym i wokalnym.
To zapis wspólnych, wypowiadanych chóralnie doświadczeń kobiecości, ale także indywidualnych, intymnych wypowiedzi, na które w trakcie jego tworzenia zdecydowały się osoby, którym teatr objawił się jako rodzaj wolnej trybuny.
Zawiera się w nim również laudacja wielkich Kobiet z Historii, które sztuka przywołuje je po to, by podkreślić, że żyjemy w polu ich mocy, osiągnięć, szaleństwa i… Wolności.

Premiera 23 czerwca 2018, Gdańsk, Sala Suwnicowa ŻAK

 

 

Kompania Teatralna Mamro  - „Teatrowcy”

autorzy: Paweł Mitrowski, Grzegorz Reszka

reżyseria, oprawa muzyczna – Grzegorz Reszka

choreografia – inwencja własna aktorów.

 

Proces powstawania dzieła fascynował ludzi od zarania sztuki. Wszystko zaczęło się prawdopodobnie jeszcze w jaskiniach, gdzie nasi praprzodkowie malowali na skałach sceny polowań ku uciesze gawiedzi. Podobnie musiało być też z innymi dziedzinami sztuki, w tym również z teatrem. Podpatrywanie wielkich mistrzów ekscytowało starożytnych Greków, Rzymian, Brytyjczyków z epoki elżbietańskiej, Francuzów na dworze Ludwika XIV, klasycznych Włochów, czy romantycznych Niemców. A dziś? Czy powstawanie współczesnego dzieła sztuki może jeszcze kogoś fascynować? I czy współczesne dzieła mają jeszcze cokolwiek wspólnego ze sztuką? Kompania Teatralna Mamro też zadała sobie te pytania...

Motto: Bycie teatrowcem, to nie jest bułka z przelewką.

KOMPANIA TEATRALNA MAMRO reprezentuje DZIELNICOWY OŚRODEK KULTURY URSYNÓW

 

 

 

 

Teatr From Poland - „Rok 1913”

Scenariusz i reżyseria: Jarosław Filipski

Występują: Wojciech Kowalski, Izabela Walczybok-Matuszyńska, Paweł Ziegler

Scenografia: Joanna Chwastek

 

 

 

Cofnijmy się w czasie. Tak równo sto lat i jeden rok. A co nam szkodzi. Co tam się działo?

Rok wcześniej zatonął TITANIC, ale to już w 1913 roku spłonęła Zapałczarnia w Częstochowie (z czego zachował się film), w Rosji obchodzono 300-lecie panowania domu Romanowów, w Paryżu odbyła się premiera baletu „Święto Wiosny” z muzyką Igora Strawińskiego. 1913 to rok ogłoszenia niepodległości Tybetu i wynalezienia zamka błyskawicznego. O tych i innych doniosłych, trwałych i nietrwałych wyczynach historii opowiemy w spektaklu. Jednak przede wszystkim bohaterami będą wschodzące gwiazdy kina – „najważniejszej ze sztuk”, która dopiero co się rodzi. Podglądając Filipai Flopa, śledzimy ewolucję ikon filmu niemego. 100 lat temu świat wyglądał zupełnie inaczej, ale i było bardzo podobnie. Coś wisiało w powietrzu i wybuchło ... prawie jak dziś.

Spektakl jest przez nas reaktywowany, miał swoją premierę w 2014 roku i uzyskał Złoty Róg

(nagroda główna) 36. Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju w 2015 roku.

 

 

Marta Grygier – „Kamica79”

Scenariusz: Marta Grygier & Arti Grabowski

Obsada: Marta Grygier

Reżyseria: Arti Grabowski

Technika: Tomasz Grygier

Konsultacja: Katarzyna Pawłowska (Teatr Porywacze Ciał), Artur Pałyga (tekst).

 

Monodram „Kamica79” podejmuje tematy związane z kondycją moralną współczesnej kobiety. Jest to spektakl naturalistyczny, osobisty, fizyczny, o dużej dawce ekspresji. Opowiada historię kobiety zmagającej się z czasem, odpowiedzialnością i konsekwencją rodzicielstwa, obowiązkami i prawami świata. W spektaklu zestawione są osobiste myśli autorki z inspiracjami związanymi z kamieniem. Kamień swoje znaczenie symboliczne zawdzięcza takim cechom, jak: twardość, niezmienność i niezniszczalność. Kojarzy się z siłą i wiecznością. We współczesnym świecie jego przeciwieństwem jest kobieta. A może to istniejący w świecie stereotyp? Człowiek, aby się rozwijać, musi działać, aby działać,

potrzebny jest mu cel. Cel natomiast musi być wyraźnym punktem odniesienia do ludzkich zachowań ułatwiającym człowiekowi obranie właściwej drogi do samorealizacji. Spektakl powstał z potrzeby wyjścia z bezpiecznej, nie tylko artystycznie, strefy. Z chęci zmiany myślenia: z zachowawczego na rewolucyjne. Jako przykład walki o możliwość wypowiadania się i działania.

 

 

Chojnickie Studio Rapsodyczne - Kazanie XXI

Reżyseria: Grzegorz Szlanga

Obsada: Błażej Tachasiuk

 

Monodram z inspiracji filozofią Leszka Kołakowskiego to przewrotna i prowokująca próba dotknięcia dobra i zła. Spektakl wystawia również na próbę wiarę zgromadzonych na Kazaniu. Przemawiający do nas nie tylko poucza, ale też próbuje nas zmylić. I nagle wymyśla jak sobie poradzić z grzesznością! Ostatecznie rozprawić się z nią! Tylko czy ktoś posłucha tej rady?

 

 

Wyobraźmy sobie, co by było, gdybyśmy nie grzeszyli? Jak przestrzec przed grzechem biedne owieczki, skoro nawet Słowo Boże nie działa? „A jeśli mówię nieprawdę, niech Bóg nas piorunem razi” – mówi bohater spektaklu. Ksiądz Bernard znalazł sposób jak ostatecznie rozprawić się z grzechem. Jaki? Fenomenalny! Niesamowity! Definitywny! Czas najwyższy znaleźć odpowiedź na ten fundamentalny problem, bo w końcu: „iam enim securis ad radicem arborum posita!” – „przyłożona jest już siekiera do korzenia!”.

 

Nagrody:

– Nagroda Aktorska na XII Ogólnopolskim Festiwalu w Wejherowie za spektakl „KAZANIE XXI” 2017

– Nagroda za umiejętne prowadzanie dramaturgii i dojrzałą reżyserię na XII Ogólnopolskim Festiwalu w Wejherowie 2017

 

 

 

 

Teatr Przedmieście – „Kroniki Podwórkowe”

Reżyseria: Aneta Adamska

Scenariusz: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała

Scenografia: Paweł  Sroka

Muzyka: Wiktor Marut

Występują: Aneta Adamska, Paweł Sroka, Maciej Szukała

 

 

Znamy się o wielu lat. Razem pracujemy i tworzymy. Razem spędzamy wolny czas. A co by było gdybyśmy się spotkali 30 lat wcześniej. Jacy wtedy byliśmy? Jak wyglądaliśmy? Czy gralibyśmy razem w piłkę na boisku? Czy bawilibyśmy się razem w teatr, szukali skarbów, odkrywali wspólnie wielkie tajemnice wszechświata?

 

Spektakl jest próbą cofnięcia się do naszej dziecięcej niewinności, naszego podwórka i marzeń. Krajobraz dzieciństwa pełen jest nie tylko sielskich wspomnień, ale też bólu, niespełnienia i gorzkiego smaku porażki.

W tle tej historii przewijają się burzliwe  lata 80.,  czarno - białe fotografie, pochody pierwszomajowe i cień Czarnobyla. To czas przełomu, niewidzialnego zagrożenia, zmian społeczno – politycznych, budującego się nowego świata. Droga pomiędzy szkołą, podwórkiem a kościołem to miejsca naszych najważniejszych odkryć, przeżyć, doświadczeń, które wpływają na późniejsze życie...

Premiera: 28 września 2017, Teatr Przedmieście w Rzeszowie

 

Nagrody:

III Nagroda na IX Ogólnopolskim Festiwalu Monodramów i Teatrów Małych Form „Bamberka” w Gorzowie Wielkopolskim (2017)

 

WINDOWISKO 2002

Integracyjny Klub Artystyczny WINDA już po raz czwarty organizuje ogólnopolski festiwal WINDOWISKO. Przez trzy poprzednie edycje WINDOWISKO odbywało się pod nazwą festiwal małych form teatralnych. W tym roku odbywa się pod nazwą Festiwal Sztuk Autorskich. Celem festiwalu jest promocja młodych talentów dramaturgicznych. Do udziału w konkursie zostały zaproszone tylko teatry, których spektakle oparte są na własnych tekstach dramatycznych, napisanych przez liderów grup członków teatru bądź niepublikowanych do tej pory młodych autorów. WINDOWISKO ma swój zasłużony udział w karierze Ingmara Villqista. W 2000 wspólnie z CET wydana została „Dramaturgia poboczy” (dodatek do miesięcznika „Ruch Teatralny”, w którym zamieszczono osiem niepublikowanych do tej pory dramatów). W 2001 roku nawiązaliśmy współpracę z Ogólnopolskim Festiwalem KONTRAPUNKT w Szczecinie. Organizatorzy szczecińskiego festiwalu ufundowali nagrodę w formie zaproszenia jednego teatru z WINDOWISKA do udziału w festiwalu w kategorii „młody teatr”. Nagrodę tę zdobył Teatr Dziewięciosił z Łodzi. Do tej pory jury tylko raz przyznało GRAND PRIX festiwalu: w 1999 roku TEATROWI KRIKET z Chorzowa w składzie: Izabela Walczybok i Robert Stefaniak za spektakl „Oskar i Ruth”. Festiwalowi oprócz dziennikarzy lokalnych przygląda się Roman Pawłowski z „Gazety Wyborczej” oraz Sylwester Biraga z „Gazety Teatralnej” w Warszawie.

Festiwal autorskich tekstów dramatycznych

Integracyjny Klub Artystyczny Winda już po raz czwarty organizuje ogólnopolski festiwal teatralny Windowisko (18-19 października). W tym roku impreza zmieniła nazwę na Festiwal Sztuk Autorskich.

 

Celem festiwalu jest promocja młodych talentów dramaturgicznych. Do udziału w konkursie zaproszono więc tylko te teatry, których spektakle oparte są na autorskich tekstach dramatycznych, czyli tych, napisanych przez liderów grup, członków teatru, bądź niepublikowanych do tej pory młodych autorów. Promocji debiutantów posłużyła – wydana wspólnie z gdańskim Centrum Edukacji Teatralnej - "Dramaturgia poboczy", w której zamieszczono osiem niepublikowanych dotąd dramatów. Do tej pory jury Windowiska tylko raz przyznało Grand Prix festiwalu. W 1999 roku zdobył je Teatr Kriket z Chorzowa (Izabela Walczybok i Robert Stefaniak) za spektakl "Oskar i Ruth" Ingmara Villqista, w reżyserii autora. To właśnie po gdańskiej prezentacji rozpoczęła się niezwykła kariera tego autora. W tym roku w konkursie zaprezentuje się sześć grup teatralnych z Polski. Teatr Fieter z Ozimka założyli 11 lat temu Robert Konowalik i Janusz Spólny. Najgłośniejsze ich spektakle to "Gomber i Gombra Trup" oraz "Dwie Pragi" (nagroda za scenariusz na II Windowisku). Teatr Fieter zaprezentuje spektakl "Woda w płucach", w reżyserii autora sztuki Roberta Konowalika. Teatr Międzymiastowa z Warszawy też wystawia własne teksty, autorska jest także scenografia, muzyka i jej wykonanie. Za reżyserię odpowiedzialny jest cały zespół. Teatr ten znamy ze spektakli "O estońskich poławiaczach kartofli" i "2 cele". Na tegorocznym festiwalu Międzymiastowa da prapremierę "Żywotu Jerzego" Krzysztofa Cibora. Teatr Terminus A QUO z Nowej Soli istnieje od... 1976 roku i ma na koncie blisko 110 spektakli (w tym uliczne i monodramy). - Dorobek teatru to pastwienie się nad formą, literaturą i teatrem w jego skostniałej postaci - mówi twórca Terminusa, Edward Gramont, który przywiezie do Gdańska "Zawołanie". Do łez rozśmieszyć umie Teatr Realistyczny ze Skierniewic. - Trzon zespołu stanowią weterani ze szkół średnich i wyższych, skupieni w trzech radykalnych formacjach: Teatr Realistyczny, Plantacja Teatralna Teatru Realistycznego oraz Punkowy Teatr Przygody - zdradza lider Robert Paluchowski. Całością dowodzi samozwańczy Marszałek Polny, Robek Paluchosky, autor i reżyser spektaklu "Zaćmienia i przebłyski". Po raz pierwszy na Windowisku pokaże się gdańskie Studio Mc'Jadov, teatr-nieteatr, założony wiosną 2001 roku z potrzeby chwili przez aktora Macieja Jadowskiego, twórcę monodramu "Nie ma takiego numeru", oraz cyklu wierszy "Julcia myśli szeptem". W teatrze Miniatura obejrzymy premierę jego spektaklu "Balkon - komedia z widokiem". – Jest to spojrzenie na możliwości egzystowania młodych ludzi we współczesnej Polsce tuż po ślubie, w ujęciu satyrycznym – mówi reżyser i autor. W Gdańsku zadebiutuje także Teatr Uhuru z Gryfina, założony i prowadzony przez Janusza Janiszewskiego, aktora słynnej Kany (spektakl "Ciało"). Jak co roku, Windowisku towarzyszyć będą rozmaite projekty. Wśród nich znajdą się spektakle Teatru Stajnia Pegaza ("Oda", reż. Ewa Ignaczak), Teatru From Poland ("Hedoniści" reż. Jarosław Filipski) oraz Autorskiej Sceny Prezentacji ("Co pan na to, panie Freud?" Marka Branda, z udziałem autora oraz Marka Kocota i Bogdana Smagackiego, z muzyką wirtuoza saksofonu tenorowego Macieja Sikały, wykonywaną przez autora na żywo). Festiwal zakończy się 19 października koncertem Sopot-Hamburg Jazz Quintet w składzie: Maciej Sikała, Tadeusz Jakubowski, Olaf Casimir, Dirk Bleese i Tomasz Sowiński. W jury zasiądą Ewa Ignaczak, Romuald Wicza Pokojski i Jarosław Filipski.

Monika Brand

Program:

18 października 2002

17.30 Inauguracja
18.00 „Balkon”, Studio Mc’Jadov (premiera)
19.00 „Oda”, Stajnia Pegaza, Sopot
20:00 „Zawołanie”, Teatr Terminus A Quo, Nowa Sól (premiera)
21:00 „Co pan na to, panie Freud?”, Autorska Scena Prezentacji, Gdańsk

Sobota 19 października

15.30 „Zaćmienia i przebłyski”, Plantacja Teatralna, Skierniewice
16.30 „Żywot Jerzego”, Teatr Międzymiastowa, Warszawa (sala prób)
17.30 „Woda w płucachTeatr Fieter, Ozimek
18.30 „Ciało”, Teatr Uhuru, Gryfino
19.30 „Filipski – Kowalski 1 i ½”, Teatr From Poland, Katowice
20.30 „Sopot-Hamburg”, koncert jazzowy
22.00 Ogłoszenie werdyktu

 

werdykt jury IV Ogólnopolskiego Festiwalu Małych Form Teatralnych WINDOWISKO 2002

Jury w składzie:
Ewa Ignaczak, przewodniczaca,
Romuald Wicza Pokojski,
Jarosław Filipski,

po obejrzeniu sześciu spektakli konkursowych postanowiło nie przyznawać Grand Prix.

Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w wysokości 2.500 zł jury postanowiło wręczyć Krzysztofowi Ciborowi za scenariusz i realizacje spektaklu „Żywot Jerzego”.

Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego jury zdecydowało podzielić na dwie równorzędne nagrody po 2.000 zł dla:
- Roberta Paluchowskiego za scenariusz, realizację i reżyserię spektaklu „Zaćmienia i przebłyski” w wykonaniu teatru Plantacja Teatralna ze Skierniewic
- Kamili Paradowskiej z Teatru Uhuru z Gryfina za kreację aktorską w spektaklu „Ciało”.

 

Zakończył się Festiwal Sztuk Autorskich

W niedzielę zakończyła się IV edycja Festiwalu Sztuk Autorskich Windowisko. Po obejrzeniu sześciu konkursowych spektakli jury postanowiło nie przyznać Grand Prix.

Ponieważ przewodnicząca jury Ewa Ignaczak, założycielka i spiritus movens teatru Stajnia Pegaza, pospiesznie czmychnęła z teatru Miniatura jeszcze przed ogłoszeniem werdyktu, nie pozostało mi nić innego, jak udać się w pogoń za jurorem Jarosławem Filipskim. Uzbrojona w długopis i notes, zagadnęłam go u uzasadnienie werdyktu. Filipski przyznał, że w gronie jury nie było pełnej jednomyślności co do oceny wartości artystycznej prezentowanych spektakli. Krótko mówiąc, każda prezentacja była pod jakimś względem ułomna – raz kulało aktorstwo, raz reżyseria, to znów sam tekst osiadał na teatralnych mieliznach. Ostatecznie jury postanowiło wyróżnić trzy przedstawienia. Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska wysokości 2500 zł przypadła Krzysztofowi Ciborowi za scenariusz i realizację spektaklu "Żywot Jerzego". Bardziej za scenariusz niż realizację – przyznał nieoficjalnie Filipski. – Doceniliśmy tekst. Wykonaniu trochę zabrakło do doskonałości. Być może na innym przeglądzie, np. sztuki aktorskiej, ten spektakl nie zostałby dostrzeżony – dodaje. – Ale w końcu Windowisko jest Festiwalem Sztuk Autorskich.

Taka formuła festiwalu to novum w historii Windowiska. Poprzednie edycje odbywały się pod nazwą Festiwalu Małych Form Teatralnych. Od tego roku do konkursu zapraszane będą jedynie spektakle oparte na wcześniej niepublikowanych tekstach, pisanych na własny użytek przez członków grup teatralnych.

Nagrodzony "Żywot Jerzego" faktycznie kunsztem aktorskim nie rzuca na kolana, ale uczciwie wypada przyznać, że tekst jest zgrabny, fikuśny i błyskotliwy. Trybun wojskowy edyktem Cezara zostaje wysłany na daleką prowincję. Prowincjonalne miasteczko gnębi trójgłowy smok, więc nieszczęśni mieszkańcy proszą trybuna o pomoc. Ten jednak – jak przystało na kogoś, kto posiadł państwową władzę – ani myśli zajmować się problemami szarych obywateli. Okopany w wystawnej siedzibie, zasłania się nadmiarem obowiązków państwowych o wyższym priorytecie. Należą do nich filatelistyka, ogrodnictwo i muzyka. Mieszkańcy próbują sprytem podejść apatycznego trybuna. – Pierwsza smocza głowa jest w posiadaniu znaczka, którego brakuje w Twojej kolekcji – mówią. – Druga posiadła tajemnicę uprawy marchwi o liściach sałaty, trzecia potrafi skomponować wybitne dzieło muzyczne. Szlachetny trybunie, można pogodzić interes władzy i zwykłych obywateli! Ta zjadliwa satyra na mechanizmy władzy w finale, w którym trybun ostatecznie staje do walki z potworą, zyskuje znamiona filozoficznej powiastki. Orężem jest starożytna sztuka retoryki. Pod naporem argumentacji trybuna jedna po drugiej lecą kolejno smocze głowy.

Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego jury zdecydowało się podzielić na pół (po 2.000 złotych). Robert Paluchowski został wyróżniony za scenariusz, realizację i reżyserię spektaklu "Zaćmienia i przebłyski". Dostrzeżone zostało także aktorstwo w przedstawieniu "Ciało" Teatru Uhuru z Gryfina. Kreacje dwóch młodych, acz bez wątpienia utalentowanych aktorek z Gryfina były mięsiste i smakowite. Dziewczyny dały nura w tytułową cielesność, a przy tym spektakl nie poszedł ani na dno, ani w dryf po powierzchni banału.

A skoro jesteśmy już przy tematach "akwatycznych" wielka szkoda, że jury nabrało wody w usta odnośnie spektaklu "Woda w płucach" teatru Fieter z Ozimka. Według mnie było to przedstawienie najbardziej profesjonalne. Tak pod względem scenicznym, jak fabularnym. Jury jednak umyło ręce od oceny tej prezentacji. I tak, z czystymi rękami, wszystkim wypadnie poczekać okrągły rok na kolejną odsłonę Windowiska.

Natalia Ligarzewska, „Gazeta Wyborcza”, 19 października 2002

Zrozumieć duszę kobiety

Już po raz czwarty gdański Integracyjny Klub Artystyczny Winda zorganizował ogólnopolski festiwal teatralny.

Do tej pory Windowisko odbywało się pod szyldem Festiwalu Małych Form Teatralnych. Tym razem imprezę, która promować ma młode talenty dramaturgiczne nazwano Festiwalem Sztuk Autorskich. – To jedyny w Polsce taki przegląd – zapewnia aktor, reżyser i dramaturg Marek Brand. –Dlaczego akurat w tym roku prezentujemy mniej spektakli konkursowych? Jest to obraz polskiego teatru autorskiego. - Mamy piękne nagrody, pomagają nam sponsorzy, lecz nie są to pieniądze, które pozwoliłyby temu festiwalowi rozkwitnąć. Moglibyśmy zapraszać zespoły z Europy, mamy pomysły, ale... – dodaje kierowniczka klubu Winda, Katarzyna Burakowska. Jury nie przyznało w tym roku Grand Prix. Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska otrzymał Krzysztof Cibor za "Żywot Jerzego". Nagrodę marszałka woj. pomorskiego za scenariusz, reżyserię i realizację przedstawienia "Zaćmienia i przebłyski" przyznano Robertowi Paluchowskiemu z teatru Plantacja Teatralna za kreacje aktorskie i realizację spektaklu oraz teatrowi Uhuru z Gryfina za przedstawienie "Ciało". – Nasz tekst powstał z improwizacji. Reżyser, Janusz Janiszewski połączył scenki i dorobił do tego przesłanie. Każdy znajdzie tu coś dla siebie – zapewniały Ania Pawel i Kamila Paradowska z teatru Uhuru. Wiele kontrowersji wzbudził spektakl teatru Terminus A Quo z Nowej Soli. Reżyser, Edward Gramont napisał niesłychanie feministyczny tekst, który młode aktorki zagrały ostro i na krzyku. – Identyfikuję się z młodzieżą, wchodzę w jej świat, potrafię zrozumieć duszę kobiety – zapewniał reżyser teatru Terminus A Quo.

Grażyna Antoniewicz, „Dziennik Bałtycki”, 21 października 2002

 

PATRONAT HONOROWY MARSZALEK WOJEWODZTWA POMORSKIEGO pion RGB ONLY FOR WEB 2015

Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich „Windowisko” – krótka historia

W dniach 10-12 września 1999 roku odbyła się pierwsza edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Małych Form Teatralnych WINDOWISKO. Głównym założeniem Festiwalu była promocja pozainstytucjonalnego ruchu teatralnego zarówno amatorskiego, jak i zawodowego. Do udziału w nim zaprosiliśmy teatry bardzo różniące się formami wypowiedzi: obok teatrów dramatycznych pojawiły się także teatry tańca i pantomimy. Nie stawialiśmy też w regulaminie wymogu korzystania z tekstów autorskich.

Okazało się jednak, że najciekawsze spektakle Festiwalu to propozycje autorskie. Z tego powodu w drugiej edycji postanowiliśmy skupić się na promocji tego, co naszym zdaniem najciekawsze w niezależnym ruchu teatralnym – nowych tekstów dramatycznych. WINDOWISKO 2000 było już faktycznie festiwalem młodej dramaturgii. Wspólnie z Centrum Edukacji Teatralnej w Gdańsku wydaliśmy „Dramaturgię poboczy” – dodatek kolportowany z Ruchem Teatralnym, w którym zamieściliśmy osiem tekstów młodych dramaturgów. Zorganizowaliśmy również warsztaty dramaturgiczne prowadzone przez Ingmara Villqista i Tadeusza Słobodzianka.

Kolejne edycje WINDOWISKA były już festiwalami, w których wzięły udział tylko teatry realizujące swoje spektakle w oparciu o własne teksty lub teksty do tej pory niepublikowane. Naszym zadaniem jest wypromowanie młodych, nieznanych i niepublikowanych autorów. W poprzednich edycjach festiwalu wzięły udział teatry m.in. z: Warszawy, Katowic, Łodzi, Gdańska, Tarnobrzegu, Skierniewic, Katowic, Szczecina, Gorzowa Wielkopolskiego, Częstochowy, Wrocławia, Opola, Ozimka, Nowej Soli, Lęborka, Gdyni, Brzozowa.

 

O randze naszego przedsięwzięcia może świadczyć fakt, że podczas pierwszej edycji w 1999 roku, udało nam się wypromować na skalę ogólnopolską nowy talent dramaturgiczny: Ingmara Villqista. Pod tym pseudonimem ukrywa się jeden z najciekawszych współczesnych polskich dramaturgów. Prowadzony przez niego teatr KRIKET z Chorzowa na pierwszym festiwalu WINDOWISKO' 99 zdobył Grand Prix. W chwili obecnej dramaty Vilqista realizowane są na kilku scenach zawodowych w Polsce, m.in: w Poznaniu, Szczecinie, Gdańsku i Krakowie. Powyższy fakt udowodnił, że festiwal o tej formule jest potrzebny i spełnia swoje zadanie jako narzędzie promocji młodej dramaturgii. Publiczność festiwalu stanowią licealiści, studenci oraz mieszkańcy trójmiejskiej aglomeracji. Poprzednie edycje WINDOWISKA obejrzało około 1000 osób w przedziale wiekowym od 16 do 60 lat.

Szósta i siódma edycja Festiwalu w 2004 i 2005 roku połączyła dwie trójmiejskie instytucje kulturalne: Miejski Dom Kultury w Gdańsku – Integracyjny Klub Artystyczny „Winda” oraz Sopocką Scenę Off de BICZ (działającą w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART). Najnowsza inicjatywa polegała na poszerzeniu formuły Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich o dział adaptacji teatralnych oraz konkurs dramaturgiczny. Organizatorzy określili swoje zadanie jako uaktywnienie artystów do tworzenia teatru opartego na słowie. Wśród tendencji w teatrze niezależnym zdecydowanie ujawnia się ostatnio odchodzenie od tekstu w kierunku obrazu i ruchu. Windowisko ma za zadanie promowanie teatru, który wykorzystuje słowo jako punkt wyjścia do realizacji spektaklu, niezależnie czy to będzie własny tekst czy adaptacja dobrej literatury.

VIII Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich WINDOWISKO 2006 odbył się w dniach 19-21 października 2006 roku w Teatrze Miniatura w Gdańsku. Po raz pierwszy otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego „Promocja twórczości”. Pomogło to znacznie w organizacji festiwalu oraz umożliwiło wydanie zbioru dramatów, które otrzymały główne nagrody w konkursie dramaturgicznym „Windowiska”, zatytułowanego „Współcześni o współczesności”. Wierzymy, że publikacja w druku może dać szansę młodym autorom na promocję własnej twórczości, a teatr polski zyska nowe ciekawe teksty dramatyczne, opisujące współczesną rzeczywistość.

IX edycja festiwalu WINDOWISKO 2007 odbyła się w dniach 18-20 października jak zawsze w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Zgodnie z nową formułą festiwalu podczas „Dnia dramatycznego” mogliśmy zobaczyć owoc pracy najlepszego reżysera poprzedniej edycji Windowiska – Marka Branda. Zrealizował on spektakl na podstawie dramatu Piotra Bulaka „Zamiana”, nadesłanego na konkurs dramaturgiczny. Poza tym na festiwalu zaprezentowało się aż jedenaście teatrów będących wyznacznikiem teatralnego offu w Polsce, m.in.: Teatr Konsekwentny, Teatr From Poland, Teatr Realistyczny, Teatr Kreatury, Teatr Rondo, Teatr N. Fijewskiej, Teatr Brama ze Srebrnej Góry, Teatr Krzyk.

W X - jubileuszowym - festiwalu Windowisko wzięło udział 10 teatrów. Poziom był wysoki, a spektakle bardzo różnorodne. Organizatorzy kontynuowali formułę poprzednich 4 edycji festiwalu, dopuszczając do konkurencji również adaptacje. Jury doceniło adaptację "Oddziału chorych na raka" Sołżenicyna w reżyserii Marcina Bortkiewicza, który otrzymał Gdańskie Stypendium Teatralne. Pozostałe nagrody otrzymał teatr autorski - "Wydech" Teatru Krzyk z Maszewa oraz "Letnie małżeństwo" Teatru Kreatury.

Festiwal WINDOWISKO jest zdarzeniem oryginalnym i jedynym w Polsce, które nastawione jest przede wszystkim na prezentację i promocję teatru w pełni autorskiego.